Indian Summer - Reisverslag uit Montréal, Canada van Iris Schoormans - WaarBenJij.nu Indian Summer - Reisverslag uit Montréal, Canada van Iris Schoormans - WaarBenJij.nu

Indian Summer

Door: Iris Schoormans

Blijf op de hoogte en volg Iris

29 September 2014 | Canada, Montréal

Lieve allemaal!


Het is alweer een aantal weken geleden dat ik jullie iets heb laten weten. Bij deze een vervolg van mijn fantastische avontuur. Ondertussen heb ik mijn eerste twee tripjes al erop zitten.

Na de eerste week college ben ik op vrijdag de Mont-Royal gaan bezoeken met twee Zweedse vriendinnen Hanna en Jessica. De berg hier in Montreal waar Montreal haar naam aan te danken heeft. Het was heerlijk weer en zeker lekker om rond te lopen in de natuur hier. Ook het uitzicht was ontzettend gaaf. Ik ben zeker van plan om in de winter nog een keer terug te gaan! Uiteindelijk na deze wandeling zijn we geëindigd met all you can eat sushi, dat maakte de dag extra mooi.

Weekje later, ongeveer twee weken geleden ben ik naar Ottawa geweest. Een hele mooie stad, wel veel rustiger dan Montreal, maar naar een dag had ik het ook wel weer gezien. Het Canadese parlement wat gevestigd is in Ottawa was heel mooi om te zien. Het herinnerde me aan Londen (ik heb geleerd dat dat komt door de Engelse invloeden van vroeger). Voor de rest hebben we gewoon de stad verkent, markten gezien en vooral veel foto’s gemaakt. Het was een geslaagde eerste trip hier in Canada! Een week later was het tijd voor het bezoeken van een football game. We zijn naar de Carabins geweest (YOEHOE het universiteitsteam)!! Heel gaaf om dit mee te maken. Van tevoren was er een tailgate, waarbij je zelf bier en eten kunt meenemen. Iedereen gaat rondom het sportcentrum genieten van het weer, de biertjes, het eten en vooral de gezelligheid. Uiteindelijk was het tijd voor de game en natuurlijk de cheerleaders met veel muziek. Eerlijk gezegd vond ik de game niet zoveel, maar de hele sfeer was echt geweldig!
Verder zijn de meeste van mijn dagen gevuld met genoeg dingen te zien van Montreal, roeien en vooral heel veel papers lezen. Alle colleges bestaan voornamelijk uit papers bespreken en analyseren. Ik heb nog nooit zoveel gelezen, gelukkig zijn het wel allemaal zeer interessante colleges. Inmiddels heb ik mijn 5e vak laten vallen dus volg ik er nu nog maar 4 (lees: meer vrije tijd). Echter moest ik wel wennen aan het vele studeren gedurende het semester (hopelijk is dit positief in de tentamen tijd, we zullen zien).

Vorig weekend was het tijd om Quebec city te bezoeken. De hoofdstad van deze provincie. Iedereen waarschuwde ons dat mensen het daar vertikken om Engels te spreken of dat men het gewoon weg niet kan. Alles viel reuze mee en heb ik de dagen overleefd. Dit was een georganiseerde trip vanuit onze Exchange commissie van de universiteit. Zo vertrokken we zaterdagochtend in de vroege uurtjes met 120 exchange studenten richting het Noorden. Eenmaal aangekomen in Quebec was het tijd voor een snelle lunch gevolgd door een city tour. Helaas was er niet heel veel tijd tijdens de city tour om echt dingen te bezoeken, maar genoeg foto’s heb ik zeker kunnen maken. Ook hebben we alle highlights en vooral alle giften die Quebec rijk is gezien. Vervolgens was het tijd voor een bezoek aan de Montemorency Waterfalls! Waaaauw wat was dat gaaf zeg! De natuur van Canada is echt super mooi en dit was weer even een bevestiging hoe gaaf het is. Het was stiekem wel een beetje eng om over een bruggetje te lopen boven de waterval, maar het gaf wel een adrenaline kick! Uiteindelijk was het tijd voor diner en een preparty. Aangezien mijn testweek voor de deur stond besloot ik om niet te drinken maar gewoon feest te vieren zonder alcohol. De foto’s en filmpjes van deze avond die misschien al gezien zijn of nog niet doen misschien anders lijken maar nuchter was ik zeker. Vervolgens zijn we geëindigd in club Dagobert, een super gave en grote club met fantastische muziek!
Zondag was het tijd voor de extra excursie, walvissen spotten in St. Catherine’s Bay en Sint-Laurent’s River. Dit is nog eens 3u verder naar het Noorden rijden van Quebec. Dus het lange reizen ben ik inmiddels wel gewend, maar toch is het nog steeds niet mijn ding. Ook kan ik met trots mededelen WE FOUND NEMO! het was zo gaaf om de walvissen van zo dichtbij te zien en te kunnen fotograferen. De natuur en alles eromheen maakte het nog mooier. Een hele geslaagde excursie waarna we uiteindelijk 6u terug naar Montreal konden reizen.

Maandag was het dan tijd voor de eerste testweek in Canada (ik spreek dan over een testweek mbt roeien). Gelukkig kan ik nu al zeggen, het Canadese trainen werpt zijn vruchten af. In Nederland hebben we dit vorig jaar ook gedaan en aangezien ik graag op niveau wil blijven heb ik dus besloten om ze hier ook te doen. Een week lang elke dag een verschillende test, het was afzien.. Vooral omdat ik in mijn eentje zat weg te kwijnen maaaar I did it!
De eerste test (op maandag na Quebec city trip) heb ik meteen onverwacht een nieuw persoonlijk record gezet, fijn om te weten dat doelstellen helpt en dat mijn coaches me zeker goeie dingen leren! Aan het einde van de week was het tijd om een dag te herstellen en op zondag alweer af te reizen naar Ottawa.
Hier stond mijn eerste internationale wedstrijd te wachten een wedstrijd van 5.3KM. Voor het eerst een wedstrijd in het scullen (voor de niet-roeiers, met 2 riemen). Op zondag ben ik gestart in de Mix2x, samen met een Canadese (helaas) lichte mannelijke roeier. Het was echt een super gave ervaring en we hebben heel veel lol gehad! Helaas zijn we net tweede geworden. Op naar nog meer wedstrijden in Canada (hopelijk). Maar vooral eerst nog meer leren, harder trainen en genieten van het water (nu het nog kan). Mijn coaches zijn me inmiddels al aan het voorbereiden op wat er komen gaat wanneer we niet meer buiten kunnen roeien (lees: krachttrainen, hallo spieren en lange lange blokken (45-80min) ergometeren). Welcome to Canadian Winter!!

Gedurende de testweek was het ook tijd voor wat fun, zo ben ik afgelopen dinsdag naar een ijshockey game gaan kijken. Het was echter een pre-season game omdat kaartjes van een echte game onbetaalbaar zijn voor mijn portemonnee. Maar het was fantastisch (ja alweer fantastisch) de sfeer was nog beter dan de football game. Ik hou heel erg van de cultuur hoe mensen hier naar sport gaan kijken en hoe iedereen er in mee leeft, in Nederland kom je dat niet zo tegen, geweldige sportmensen die Canadezen. Kippenvel bij de opening waarbij het Amerikaanse en Canadese volkslied gezongen werd. De Canadiens speelden namelijk tegen een hele goeie tegenstander de Bruins van Bosten. Gelukkig scoorden de Canadiens in de allerlaatste minuut nog een keer waardoor we gewonnen hebben met 3-2. Allee Montreal Alleee!

Een ander feitje, afgelopen week was het tijd voor Indian Summer. Dit is meestal in september/oktober een week waarbij het zomer weer is (lees: 25 graden of warmer). Echter na dit is dan de laatste week met goed weer, hierna is het tijd voor dalende temperaturen en kou. Op dit moment valt het allemaal nog mee en heb ik vooral nog heel erg genoten van het goede weer de afgelopen week. Zo ben ik zaterdag met mijn huisgenootje Cassandra naar het olympische stadium en de botanical garden in Montreal geweest. Zo snuiven we ook nog wat cultuur van de stad zelf. Het was echt een fantastisch uitzicht (nog beter dan de Mont-Royal). Het was een geslaagde dag en wat is Montreal toch mooi.

Hopelijk heb ik jullie weer voorzien van genoeg informatie!
Inmiddels heb ik alweer genoeg andere dingen gepland; zo staat er de komende weken op het programma om te gaan salsa dansen, de Mont Tremblant te bezoeken, nog een roeiwedstrijd te starten, het pretpark hier in Montreal te ontdekken en een gemaskerd bal! Wat houd ik van een volle agenda!

Veel knuffels en tot snel vanuit lovely Montreal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Montréal

Iris

Ik studeer momenteel vijf maanden aan HEC Montreal.

Actief sinds 06 Aug. 2014
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 3869

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 24 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: